8 Temmuz 2008 Salı
Kitap Sevgisi (Rıfat Necdet EVRİMER)
Benim ufak bir odam var, Dinleniyor orda başım. İçindeki şu kitaplar, En sevgili arkadaşım. Beni, bana veren odur, Gerçek yolum ondan başlar; Bin bir çiçek veren odur, Onunla dost, büyük başlar. Kitap ruhun kaynağıdır, Bu kaynaktan iç arkadaş; Kitap ilmin uğrağıdır, Ektiğini biç arkadaş. Uzun sözün kısası bu, Öğütlerim değil kuru, Boş değirmen, kitapsız ev, Kitabı sev, kitabı sev!... Rıfat Necdet EVRİMER
Çocuklar okumayı nasıl öğrenirler: Yaşlara göre gelişim süreci
0-2 Yaş: Kitaplarla bağ kurma Bebekler gözlem yapmayı severler. Bebeğinize her kitap okumanızda bebeğiniz, sayfaları çevirmek ve yazıları soldan sağa doğru izlemek gibi okumayla ilgili temel kavramları idrak eder. Birlikte kitap okurken, resimlere işaret edin ve isimleri söyleyerek, resim hakkında konuşun. Bebeğinizi büyüdükçe sayfaları çevirme ve resimleri işaret etme konusunda sizi taklit edecektir. Bebekler kucağa alınmayı ve kendileriyle konuşulmasını da severler. Ve kitap okumak, konuşma biçimlerini ve çeşitli seslerin nasıl çıkarılacağını öğrenmeleri açısından mükemmel bir fırsat sağlar. Çocuğunuza kitap okurken bunu bir sohbet gibi düşünün. Kitap okumayı eğlenceli bir karşılıklı iletişime dönüştürün. Gördüğünüz resimleri tanımlayın, sorular sorun, duyguları ifade edin. Her kitabi keşfedilecek yeni bir dünya olarak değerlendirin.3 – 5 Yaşlar: Okumaya hazırlık Çocuğunuz okumaya başlamadan önce uzun bir süre boyunca, sayfada yer alan tüm bu siyah benekleri anlamlandırabilmesini sağlayacak temel becerileri kazanacaktır. Yazılar ve kitaplarla aşina olacak ve kitapların işleyişini öğrenecektir. Bunun ardından harfleri tanımaya başlayacaktır: Ne kadar çok sayıda harfi tanırsa dikkatini de o ölçüde bu harflere ait seslere yoğunlaştırabilecektir. Çocuğa bol bol kelimeleri işitme fırsatları sağlayın, böylece kelimeler içindeki farklı sesleri ayırabilecek ve bunları ustalıkla kullanacaktır. Yazı sistemi konuşurken çıkardığımız sesleri temsil ettiğinden bu önemlidir.Ana sınıfı – 2. sınıf: Okumayı ÖğrenmeOkumayı öğrenme genellikle iki pedallı bisiklet kullanmayı öğrenmekle kıyaslanır. Kendi başına bisikletle dolaşmaya başlamadan önce gidonu tutmayı, denge kurmayı, pedalları çevirmeyi ve hızlanmayı öğrenmesi gereklidir. Benzer şekilde çocuğun bir kitabı kendi başına okuyabilmesi için, önce kelimeleri seslendirmeyi (fonetik) öğrenecek, ardından sık kullanılan kelimeleri tanıyacak, daha sonra metinlerin ne anlama geldiğini kavrayacak ve sonunda öykünün anlamını yitirmeden hızla okumayı başaracaktır.3 – 5. Sınıflar: Kitap okumaktan hoşlanmaya başlamakArtık esas amaç çocukların her dalda (matematikten tarihe) yeni konuları öğrenmek amacıyla sahip olduğu becerileri kullanabilen, istekli, bağımsız okuyucular olmalarıdır. Daha basit bir ifade ile, çocuklar ikinci sınıf boyunca okumayı öğrenmeye odaklanırlar. Bundan sonra ise “öğrenmek için” ve zevk aldıkları için okurlar. Çocuğunuz aktif olarak okumayı, sürekli düşünmeyi ve sorgulamayı da öğrenmelidir. Okumakta ustalaşan çocuklar kelimeleri otomatik olarak tanır ve böylece dikkatlerini fikirler ve daha önceden sahip oldukları bilgiler arasında bağlantı kurmaya yönlendirebilirler. Eğer rahatlıkla okuyamıyorsa ve okumak için çok çaba harcaması gerekiyorsa, çocuğunuz okumaktan kaçınacaktır.6 – 8. Sınıflar: Yaşamak için okumakÇocuğunuz artık edebi eserleri analiz edebilecek ve ders programının (sosyal bilgiler, fen, matematik, sağlık ve yabancı diller) tüm içeriğini öğrenebilecek düzeyde gelişmiş okuma becerilerine sahip olmuştur. Artık okumak, bilgi edinmeyi, karmaşık materyalleri anlamlandırmayı ve edebiyat ve popüler yayınlardan zevk almayı sağlayan güçlü bir araç haline gelmiştir.Bu nedenle beşinci sınıftan sonra dersler mevcut becerilerin inceltilmesi ve güçlendirilmesine yöneliktir: Örneğin ne zaman ve nasıl sadece gözden geçirmekle yetinebileceği ya da dikkatle okuyup, düşünmesi gerektiğini kestirebilmesi gibi. İyi okuyucular ise okurken sürekli kendi kendilerine sorular yöneltirler.
Kaynak: www.aile.org.tr
Kaynak: www.aile.org.tr
3. sınıftaki çocuğunuzla kitap okurken
Çocuğunuza kitap okumaya başlamak için beklemeniz gereken herhangi bir yaş yok! Bebekler bile kitaptaki resimlere bakabilir, okuduğunuz kelimelerdeki ritmi, kafiyeleri işitebilir ve sizin çıkardığınız sesleri taklit etmeye çalışabilirler.Çocuklara yüksek sesle kitap okumak onların zihinsel ve dil becerilerinin gelişmesine katkıda bulunur, okumayı öğrenmeye hazırlar, okul başarılarını yükseltir ve yaşam boyu sürecek bir okuma sevgisi kazanmalarını sağlar.Ayrıca birlikte kitap okuyarak geçireceğiniz özel zamanlar çocuğunuzla aranızdaki bağın güçlenmesine katkıda bulunur ve ona değer verdiğinizi göstermenin çok özel ve yararlı bir yoludur.Aşağıda 3. sınıfa giden çocuklara kitap okunması konusunda küçük ipuçları yer almaktadır. Bu ipuçlarından yararlanarak çocuğunuza ve kendinize özel yöntemler geliştirmek ve okumayı eğlenceli, zenginleştiren ve geliştiren bir deneyime dönüştürmek ise sizin elinizde.3. SINIF ÖĞRENCİLERİ İLE KİTAP OKUMAOkuyun, konuşun, düşünün. Çocuğunuzun, okumanın nihai hedefi olan, kavramasını geliştirmeye yönelik yöntemler bulun. Aşağıdaki ipuçları çocuğunuzun mutlu ve güvenli bir okuyucu olması için yardımcı olacak eğlenceli yöntemler içermektedir. Bu ipuçlarını sırayla deneyerek sizin çocuğunuzda hangisinin daha fazla işe yaradığını kendiniz belirleyebilirsiniz.Kitapların özel ve değerli olduğunu gösterinOkumayı özel ve güzel bir aktiviteye dönüştürün. Çocuğunuzu kütüphaneye götürün ve kendisine ait kütüphane kartını çıkartması için ona yardımcı olun, birlikte okuyun ve hediye olarak kitap alın. Evinizde kitaplar için güzel bir bölüm oluşturun ya da en iyisi evinizin her tarafında kitaplar bulundurun.Yeni kitaplar okumaya teşvik edinÇocuğunuzu yeni bir kitaba başlaması için teşvik edici yollar bulun. Örneğin dizi şeklinde kitaplarla tanıştırın veya sevdiği yazarın yeni bir kitabını alın ya da beğendiği türden başka kitaplar bulması için yardımcı olun.Sözlük kullanmaya teşvik edinÇocuğunuzun sizin sözlük kullandığınızı görmesini sağlayın. Okurken, “hımmmm bu kelimenin anlamını bilmiyorum, sözlüğe baksam iyi olacak” gibi şeyler söyleyerek sözlüğü nasıl kullandığınızı gösterin.Gördüğünüz ve yaptığınız şeyler hakkında konuşunÇocuğunuzun dinledikleri ve okuduklarını kavrayabilmesi için büyük önem taşıyan temel bilgileri kazanması için günlük aktiviteleriniz hakkında konuşun. Örneğin birlikte yemek pişirirken, bir yeri ziyaret ederken ya da bir film veya dizi izledikten sonra bunlar hakkında konuşmayı alışkanlık haline getirin.Yazarken yüreklendirinÇocuğunuz yazılar yazarken onu yüreklendirin. Yazmanın çeşitli aşamaları olduğunu ve ilk başta hiç kimsenin mükemmel yazamayacağını anlatın.Farklı zevklere farklı kitaplarÇocuğunuzu çeşitli yazım biçimleri ile tanıştırmak için farklı türlerde kitaplar okuyun. Bazı çocuklar, özellikle de erkek çocuklar roman yerine, başka yazım türlerini tercih edebilmektedir. Çocuğunuza bazı hafıza ipuçlarını öğretinBir öyküyü birkaç cümlede nasıl özetleyebileceğini ya da ilerleyen bölümlerde neler olduğunu nasıl tahmin edebileceğini gösterin. Her ikisi de kavrama ve hatırlamasına yardımcı olacaktır.Kelime oyunlarıOtomobil ya da otobüste geçen süreleri kelime oyunları oynayarak değerlendirin. Eş anlamlı ya da zıt anlamlı kelimeler bulun. Kelimelerin kullanımına ilişkin örnekler verin. Çocuklar kelimelerin çeşitli anlamlarını bilirlerse bu kelimeleri okumakta da daha az zorlanırlar.
2. sınıftaki çocuğunuzla kitap okurken
Çocuğunuza kitap okumaya başlamak için beklemeniz gereken herhangi bir yaş yok! Bebekler bile kitaptaki resimlere bakabilir, okuduğunuz kelimelerdeki ritmi, kafiyeleri işitebilir ve sizin çıkardığınız sesleri taklit etmeye çalışabilirler.Çocuklara yüksek sesle kitap okumak onların zihinsel ve dil becerilerinin gelişmesine katkıda bulunur, okumayı öğrenmeye hazırlar, okul başarılarını yükseltir ve yaşam boyu sürecek bir okuma sevgisi kazanmalarını sağlar.Ayrıca birlikte kitap okuyarak geçireceğiniz özel zamanlar çocuğunuzla aranızdaki bağın güçlenmesine katkıda bulunur ve ona değer verdiğinizi göstermenin çok özel ve yararlı bir yoludur.Aşağıda 2. sınıfa giden çocuklara kitap okunması konusunda küçük ipuçları yer almaktadır. Bu ipuçlarından yararlanarak çocuğunuza ve kendinize özel yöntemler geliştirmek ve okumayı eğlenceli, zenginleştiren ve geliştiren bir deneyime dönüştürmek ise sizin elinizde.2. SINIF ÖĞRENCİLERİ İLE KİTAP OKUMAÇocuğunuzla birlikte okuma, yazma ve öyküler anlatmak için fırsatlar yaratın. Küçük okuyucunuzu ve işe yeni başlayan öykü yazarınızı her zaman takdir edin! Aşağıdaki ipuçları çocuğunuzun mutlu ve güvenli bir okuyucu olması için yardımcı olacak eğlenceli yöntemler içermektedir. Bu ipuçlarını sırayla deneyerek sizin çocuğunuzda hangisinin daha fazla işe yaradığını kendiniz belirleyebilirsiniz.Aile hikayelerinizi anlatınÇocuklar aileleri ile ilgili hikayeleri dinlemekten hoşlanırlar. Örneğin çocukluğunuzda yaşadığınız komik olayları anlatabilirsiniz.Yazı araç gereç kutusu oluşturunBir kutuya yazı ve resim malzemeleri doldurun. Çocuğunuzun yazı yazması için fırsatlar yaratın. Örneğin alışveriş listesi, doğum günü davetiyeleri ya da kutlama kartları gibi.Çocuğunuzun 1 numaralı hayranı olunÇocuğunuzdan okulda yazdıklarını size yüksek sesle okumasını isteyin. Şevkli ve istekli bir dinleyici olunDikkatle bir kez daha okumasını isteyinTanımadığı, farklı bir kelimeyi okuduğunda o cümleyi tekrar okumalarını isteyin. Böyle durumlarda çocuklar kelimeyi okumaya çalışmakla çok meşgul olduklarından okuduklarının anlamını kaçırabilmektedirler.Çocuğunuzun sınıfına/okuluna bir yazar davet edinBir yazarı çocuklara yazı yazma süreci hakkında konuşmak üzere çocuğunuzun okuluna davet edin. Çocuklar ilk denemelerinde mükemmel bir öykü yazamadıkları zaman bu konuda yeterince akıllı ve becerikli olmadıklarını düşünürler.Birlikte bir kitap oluşturunDosya kağıtlarını ikiye katlayın ve bir kitap oluşturacak şekilde bağlayın. Çocuğunuzdan her bir sayfaya yazılar yazmasını ve bu yazılarla ilgili resim çizmesini isteyin.Yolculuk ederken masallar anlatınAraba ya da otobüs ile yolculuk ederken birinizin başlattığı bir öyküye sırayla cümleler ekleyin. Örneğin komik ya da ürkütücü öyküler üretebilirsiniz.Kelimeler arasındaki ilişkilere işaret edinBirbiri ile bağlantılı bazı kelimelerin nasıl benzer telaffuz ve anlamlara sahip olduğunu açıklayın. Örneğin bilgi kelimesi ile bilmek kelimesi arasındaki ilişkiyi anlatabilirsiniz.Bir yazım kontrol listesi hazırlayınÇocuğunuzun yazım kuralları ile ilgili bir liste hazırlamasını ve bu listede hatırlatıcı notlara yer vermesini sağlayın. Örneğin “Noktadan sonra tüm cümlelerim büyük harfle başlıyor mu? Evet/Hayır” gibi."Daha hızlı, daha hızlı"Çocuğunuzun yeni öğrendiği kelimeleri küçük kartlara yazarak çeşitli yerlere asın. Bu yöntem çocukların özellikle de sık kullanılmayan kelimeleri otomatik olarak tanıyıp, okumalarına yardımcı olabilmektedir.
1. sınıftaki çocuğunuzla kitap okurken
Çocuğunuza kitap okumaya başlamak için beklemeniz gereken herhangi bir yaş yok! Bebekler bile kitaptaki resimlere bakabilir, okuduğunuz kelimelerdeki ritmi, kafiyeleri işitebilir ve sizin çıkardığınız sesleri taklit etmeye çalışabilirler.Çocuklara yüksek sesle kitap okumak onların zihinsel ve dil becerilerinin gelişmesine katkıda bulunur, okumayı öğrenmeye hazırlar, okul başarılarını yükseltir ve yaşam boyu sürecek bir okuma sevgisi kazanmalarını sağlar.Ayrıca birlikte kitap okuyarak geçireceğiniz özel zamanlar çocuğunuzla aranızdaki bağın güçlenmesine katkıda bulunur ve ona değer verdiğinizi göstermenin çok özel ve yararlı bir yoludur.Aşağıda 1. sınıfa giden çocuklara kitap okunması konusunda küçük ipuçları yer almaktadır. Bu ipuçlarından yararlanarak çocuğunuza ve kendinize özel yöntemler geliştirmek ve okumayı eğlenceli, zenginleştiren ve geliştiren bir deneyime dönüştürmek ise sizin elinizde.1. SINIF ÖĞRENCİLERİ İLE KİTAP OKUMAOkula yeni başlayan çocuğunuza yüksek sesle kitap okuması için bol bol fırsat yaratın. Okumayı yeni öğrenen çocuğunuza her gün bu becerisini güçlendirmeye yönelik alıştırmalar yapması için ilham verin. Aşağıdaki ipuçları çocuğunuzun mutlu ve güvenli bir okuyucu olması için yardımcı olacak eğlenceli yöntemler içermektedir. Bu ipuçlarını sırayla deneyerek sizin çocuğunuzda hangisinin daha fazla işe yaradığını kendiniz belirleyebilirsiniz.Kitapsız evden çıkmayınÇocuğunuzun doktor muayenehanesi gibi beklemesi gerekecek yerlerde okuması için yanınıza bir kitap ya da dergi alın. Sürekli olarak kitap okuyacak zaman yaratın.Bir kez okumak yetmezÇocuğunuzu sevdiği kitap ve şiirleri tekrar tekrar okumaya teşvik edin. Aynı şeyleri tekrar okumak çocuğun daha hızlı ve daha doğru bir şekilde okumasına yardımcı olur.Öyküyü derinlemesine inceleyinÇocuğunuza okuduğunuz öykü ile ilgili sorular sorun. Örneğin “sence küçük domuzcuk neden öyle davrandı?”.Televizyonu kontrol altına alınTV ve video oyunları ile rekabet etmek güçtür. Bu nedenle TV ve video oyunlarına ayırcağı süreyi kısıtlayın ve belli zamanlar dışında bunlara izin vermeyin. Serbest zaman faaliyeti olarak kitap okumayı teşvik edin.Sabırlı olunÇocuğunuz tanımadığı bir kelimeleri doğru bir şekilde okumaya çalışırken ona zaman tanıyın.Çocuğun seviyesine uygun kitaplar alınÇocuğunuzun kendi seviyesine göre çok zor olmayan kitaplar seçmesi için yardımcı olun. Bu aşamada amaç çocuğun bol bol başarılı okuma deneyimleri yaşamasını sağlamaktır.Kelime oyunları oynayınÇocuğunuzdan kelimeleri sizin değiştirdiğiniz şekilde söylemesini isteyin: yağ- dağ-bağ ve bağdan sonra örneğin bal ve böl gibi.Sırayla birbirinize okuyunUyku öncesinde sırayla kitap okuyun. Çocuklar anne-babaları ile geçirdikleri bu özel zamandan hoşlanırlar.Okuma hatalarını nazikçe düzeltinÇocuğunuz bir hata yaptığında atladığı ya da yanlış okuduğu harfleri nazikçe gösterin. Okumaya başlayan çocukların çoğu tanıdıkları kelimelere göre tahminde bulunarak okumaya çalışırlar
Çocuğunuz 3-5 yaşındaysa
Kendi yaşamlarını anlamalarına yardımcı olacak fikirler ya da konular içerenBelirgin bir konusu ya da kahramanı olanBir ya da birkaç kahramanın karşılıklı ilişkisini anlatan öyküler içeren (üç küçük köpekcik gibi)Onun yaşındayken kendi sevdiğiniz kitapları tercih edin.Bunları unutmayın:Okul öncesi dönemdeki çocuklar çeşitli öykülerin yer aldığı kitaplardan hoşlanır.Okul öncesi dönemdeki çocuklar alfabe ve rakamların olduğu kitaplardan hoşlanır.Okul öncesi dönemdeki çocuklar aile, arkadaşlar ve okula gitmekle ilgili kitaplardan hoşlanır.Okul öncesi dönemdeki çocuklar uyumadan önce kitap okunmasından hoşlanır.Okul öncesi dönemdeki çocuklar kitap okunurken yanınıza veya kucağınıza otururlar.Okul öncesi dönemdeki çocuklar öykü hakkında sorular sorarlar.Çocuğunuzun öyküler anlatmasına izin verin.Çocuğunuzla birlikte çocuk kütüphanesine ve kitapçıya giderek kendisi için daha fazla kitap seçme fırsatı sağlayın.Televizyonu kapatın!
Çocuğunuz 1-3 yaşındaysa
Kolay yırtılmayacak, esnek malzemeden yapılmışBüyük, parlak resimleri olanÇocuğunuzun bildiği şeyleri (örneğin banyo yapmak, yemek yemek gibi) yapan çocuk kahramanların bulunduğuHer bir sayfa da birkaç kelimelik yazıların olduğu (örneğin “köpek nerede” ya da “Mavi ayı” gibi) kitapları tercih edin.Bunları unutmayın:Küçük çocuklar aynı kitabın tekrar tekrar okunmasından hoşlanır.Küçük çocuklar uyumadan önce kitap okunmasından hoşlanır.Küçük çocuklar okunacak kitabı seçmekten ve kendisi tutmaktan hoşlanır.Küçük çocuklar yiyecekler, vasıtalar, hayvanlar ve çocuklarla ilgili kitaplardan hoşlanır.Küçük çocuklar yazısı çok fazla olmayan kitaplardan hoşlanır.Siz okurken çocuğunuzun hareket etmesine izin verin.Resimlerin isimlerini belirtin. Küçük çocuklar bu şekilde yeni kelimeler öğrenirler.Çeşitli nedenlerle beklemeniz gerektiği zamanlarda birlikte kitaplara bakın.Gittiğiniz her yerde tabelaları ve levhaları okuyun.
Bunları unutmayın:
Bebekler iri resimli kitaplardan hoşlanır.Bebekler bebek resimlerinden hoşlanır.Bebekler tekerlemelerden ve şarkılardan hoşlanır.Bebekler aynı kitabın tekrar tekrar okunmasından hoşlanır.Resimlerin adını söylerken parmağınızla o resmi gösterin. Bebekler böyle öğrenir.Kitap okurken bebeği kucağınızda tutun.Okurken ses tonunuz ve yüzünüzde ifadeler oluşturun, ancak abartılı ifadelerden kaçının.
Çocuğunuz bir yaşından küçükse
Basit ve çocuğunuzun dünyasında bulunan nesnelerin parlak renkli resimlerinin olduğu kitapları tercih edin. Sayfalarda herhangi bir yazı bulunmak zorunda değil.Çocuğun kendi başına da keşfedebilmesi için kumaş, karton veya sert plastikten yapılan kitapları tercih edin.Basınca ses çıkaran düğmeler ve içi boşaltılabilecek cepler gibi aksesuarları olan kitapları tercih edin.Biraz daha büyüdükten sonra basit tekerlemeler ya da kafiyeli cümlelerin yer aldığı kitaplar okuyabilirsiniz. Bu tür kitaplar çocuğunuzun dilin ritmini öğrenmesine yardımcı olur. Çocuğunuzun aile üyelerini tanımasına yardımcı olmak amacıyla da birlikte fotoğraf albümlerine bakabilirsiniz.
Çocuğunuzun kitap için para biriktirmesini sağlayın.
Çocuğunuza istediği her kitabı almayın. Bazı kitaplar için para biriktirmesini sağlayın. Böylece kendi parasıyla kitap almış olacak ve kitabı daha çok sahiplenecektir. Bu alışkanlığı ilk başlarda harçlığına bir kitap zammı yaparak yerleştirmek mümkün olabilir. Örneğin 2 YTL harçlık alıyorsa 1 YTL kitap zammı yapılabilir.
ŞİMDİLİK BU KADAR EĞER BUNLARDAN BAŞKA ÇOCUĞA OKUMA ALIŞKANLIĞINI ŞÖYLE DE KAZANDIRABİLİRİZ DİYORSANIZ DÜŞÜNCENİZİ BİR YORUM BİÇİMİNDE BİZLERE ULAŞTIRMAYI UNUTMAYIN...
ŞİMDİLİK BU KADAR EĞER BUNLARDAN BAŞKA ÇOCUĞA OKUMA ALIŞKANLIĞINI ŞÖYLE DE KAZANDIRABİLİRİZ DİYORSANIZ DÜŞÜNCENİZİ BİR YORUM BİÇİMİNDE BİZLERE ULAŞTIRMAYI UNUTMAYIN...
Dergi, gazete ve diğer yayınlar takip edilmelidir.
Okuma alışkanlığı sadece kitap ile sınırlı değildir. Belki kitaplar çocuğunuza sıkıcı gelebilir. Bu durumda dergiler imdadınıza yetişir. Özellikle çocuk dergileri cezp edici tasarım ve içerikleri ile çocukların gözdesidir. Bütçeniz el veriyorsa bir çocuk dergisine abone olabilirsiniz.
Kelime oyunları kitap okumayı teşvik edebilir.
Gerek elektronik ortamda, gerekse klasik anlamda birçok kelime oyunu bulunuyor. Çocuğunuzu şiddete dayalı oyunlar oynaması yerine bunları oynamasını tavsiye edin. Hatta beraber ailecek oynayın. Çocuğunuza ne kadar kelime bilirse bu oyunlarda o kadar başarılı olacağını çok kelime bilmenin yolunun da çok okumaktan geçtiğini söylemeyi unutmayın.
Çocuğunuzu kütüphaneye götürün.
Kütüphaneler internet sayesinde yavaş yavaş eski işlevselliklerini yitirse de kitap kurtları için hala vazgeçilmez yerler. Uygun bir zamanda çocuğunuz kütüphaneye götürüp kütüphaneyi gezdirin. Eğer kütüphaneye üye olması mümkün ise kendi kendine kütüphaneye üye olmasını sağlayın. Bu şekilde kütüphaneyi benimsemesi kolaylaşacaktır.
Kitap ile ilgili dergileri, yazıları ve televizyon programlarını takip edin.
Televizyonlarımızda pek kitap üzerine program yok ama kitap üzerine yayınlanan gazete ekleri, dergiler, internet siteleri var. Çocuğunuza rehberlik ederek bunları takip etmesini sağlarsanız okuma davranışı desteklenmiş olur.
Yazmak okumayı destekleyici bir aktivitedir.
Bir şey üzerine yazı yazmak o şeye alıcı gözüyle bakmak demektir. Çocuğunuza kitap üzerine bir şeyler yazmasını önerin. Her kitap üzerine yarım sayfa kadar yazı yazsa ve bunları biriktirse oldukça büyük bir hazine oluşturuyor demektir
Çocukların kitap yazarlarını tanımasını sağlayın.
Gerek vefat etmiş, gerek yaşayan yazarları tanımak çocuğunuzun okuma bilinci konusunda önemli bir adımdır. Özellikle kitap fuarlarına, imza günlerine çocuğunuzu götürüp yazarları görmelerini ve konuşmalarını sağlayın. Çocuk yazarını bildiği bir kitabı daha heyecanla okuyacaktır.
Çocuğunuzu kitap seçimi konusunda yönlendirin.
Yukarıda bahsettiğimiz gibi her yaşın kitabı vardır. Daha ilkokuldaki çocuğun önüne ağır dünya klasiklerini koyarsanız baştan kaybetmiş olursunuz. Çocuğunuzun yaşına göre okuması gereken kitapları tespit edip bunları çocuğunuza önerin. Fakat bu kitabı okuyacaksın diye baskı yapmayın. Çocuklar eğlenceli kitapları diğerlerine tercih edebilirler. O zaman yemek seçiminde uyguladığınız taktiği hatırlayın. Sebze yemeğini yemeyene tatlı yok! Çocuğunuza eğer bu kitabı okursan diğerini de okuyabilirsin tarzı yaklaşırsanız iki kitap birden okumasını sağlamış olursunuz.
Kitap istatistikleri tutun.
Çocuğunuza küçük bir defter alıp okuduğu kitapları not etmesini söyleyin. Her ay sonunda, her yıl sonunda okuduğu kitap sayılarını tespit edin. Kitap sayılarında artış varsa onu ödüllendirin. Aynı zamanda tutulacak deftere kitaplardan alıntılar da yazılabilir.
Çocuğunuzu mutlaka kitap evlerine ve kitap fuarlarına götürün.
Çocuğunuz devamlı süpermarket gezmelerine gideceğine biraz da kitap gezmelerine gitmiş olsun. En azından ayda bir düzenli olarak bir kitap mağazasını ziyaret edin. Çocuğunuzla beraber kitapları karıştırın, yeni çıkan kitaplara bakın bütçenize göre ona bir kitap alın.
Özellikle kitap fuarları kitap bilincini geliştirmek için önemli fırsatlardır. Kitabın ne kadar değerli bi araç olduğunu insanlara hatırlatır. Aynı zamanda birçok insanın kitaplarla ilgilenmesi kitap okumanın olağanüstü bir şey olmayıp doğal, olması gereken bir davranış olduğu konusunda çocuğa bir fikir verecektir.
Özellikle kitap fuarları kitap bilincini geliştirmek için önemli fırsatlardır. Kitabın ne kadar değerli bi araç olduğunu insanlara hatırlatır. Aynı zamanda birçok insanın kitaplarla ilgilenmesi kitap okumanın olağanüstü bir şey olmayıp doğal, olması gereken bir davranış olduğu konusunda çocuğa bir fikir verecektir.
Her çocuğun bir kütüphanesi olmalıdır.
Çocuğunuzun odasına yapacağınız masrafın küçük bir kısmını kütüphane için ayırmaya ne dersiniz? Hatta imkân varsa çocuğunuz kendi kütüphanesini kendisi yapmalı, süslemeli, boyamalı… Bu şekilde kitabı ve kütüphaneyi daha çok sahiplenecektir. Birde üstüne “Ali’nin Kütüphanesi” yazdınız mı tamam :) Kütüphane çocuğunuzda kitap alma, kitap edinme ve biriktirme davranışlarında önemli katkılar sağlayacaktır.
Kitap en güzel hediyedir.
Her akşam elinde hediyeler ile eve gelen bir baba her çocuğun hayalidir. Ama baba her akşam çikolata getiriyorsa bu ancak çocuğun dişlerinin çürümesini sağlar :) Çocuğunuza her fırsatta kitap hediye etmeye çalışın. Çünkü hediye almak sevindirici bir olaydır. Bu olay ile kitap fikri üst üstte geldiğinde çocukta kitabın sevindirici ve değerli bir şey olduğu izlenimi uyanacaktır.
Evinizde kitap konuşulmalıdır.
Kitap okumayı destekleyen bir diğer uygulamada kitabı günlük hayatın içine sokmaktır. “Falanca kitap çok güzelmiş, şundan bahsediyor, aynı yazarın şu kitabı da güzel” gibi sözler muhakkak çocuğunuzun zihninde yer edecektir. Bir süre sonra o da okuduğu kitaplardan bahsedecek sizin gibi konuşabilmek için daha fazla okuma yolunu seçecektir.
En iyi eğitim örnek olmaktır.
Çocuğunuz muhakkak sizi ve diğer aile bireylerini kitap okurken görmelidir. Her akşam evlerde dizi saatleri uygulaması yapılıyor. Peki, kitap saati uygulaması neden yok? Günün belirli bir saatinde bütün aile bireyleri aynı anda kitap okuma saati düzenleyebilir. Çok değil günde yarım saat veya bir saat kitap okuma seansı çocuğunuza inanılmaz bir motivasyon kazandıracaktır.
Alışkanlıklar küçük yaşlarda kazanılır.
Dolayısıyla çocuğunuza daha okuma yazmayı öğrenmeden kitabın önemini kavratacak uygulamalar içinde olmalısınız. Kitap sadece belirli yaştaki insanların okuması gereken bir şey değildir. Her yaşın kitabı vardır. Çocuğunuz ilkokula başlamadan ona alacağınız boyama kitapları veya sesli kitaplar onun kitabı ve okumayı sevmesinde ilk adımları atacaktır. Eğer çocuğunuzun eline küçük yaşta oyuncak silah veriyorsanız hiç boşuna mafya dizilerini suçlamayın.
Çocuğunuz belki okula gitmeden önce okuma yazma bilmiyor olabilir. Ama siz biliyorsunuz. Dolayısıyla çocuğunuz ile kitap arasındaki ilk bağlantıyı siz kuracaksınız. Bunu ona kitap okuyarak yapabilirsiniz. Uyumadan önce kitap okumak ideal bir yol olabilir.
Çocuğunuz belki okula gitmeden önce okuma yazma bilmiyor olabilir. Ama siz biliyorsunuz. Dolayısıyla çocuğunuz ile kitap arasındaki ilk bağlantıyı siz kuracaksınız. Bunu ona kitap okuyarak yapabilirsiniz. Uyumadan önce kitap okumak ideal bir yol olabilir.
Kitap okuma alışkanlığını bebekken kazandırın!
Kitap okuma alışkanlığının temeli bebeklik döneminde atılır Çocuğunuzun ileride iyi bir okuyucu olması ve kitap okumaktan zevk alması için yapabileceğiniz birçok şey var
Ayrıca erken yaşlardan itibaren çocuklara kitap okumanın dil becerilerini, kelime hazinesini ve dil öğrenme yatkınlığını geliştirdiğini ve akademik başarısını önemli ölçüde etkilediğini de unutmamalısınız
Kitap okuma sevgisi çocuğunuza kazandırabileceğiniz en önemli vasıflardan biridir
Çocuğunuzun iyi bir okuyucu olarak yetişmesi için yapabilecekleriniz:
Her gün birlikte okuyunGün içinde çocuğunuzun en sakin olduğu zamanı belirleyin (örneğin uyku öncesi ya da banyo sonrası gibi)
Çocuk ilgisini kaybettiğinde okumayı bırakın ve daha sonra tekrar deneyin Her gün 20 dakikayı (hepsi tek seferde veya birkaç sefere bölerek) birlikte okuyarak geçirmeyi hedefleyin
Bu 20 dakika temel okuma becerilerini oluşturmasına yardım edecektir
Sorular sorunÇocuğunuza öyküyle ilgili resimlere bakarak yanıtlayabileceği sorular sorun
Harflerin şekilleri arasındaki farkları belirlemesi için ona yardımcı olun; bu kendi başına okumayı öğrenirken bu harfleri tanımasına yardımcı olacaktır
Ancak sorularınızla onu bunaltmamaya özen gösterin Okumaya ayırdığınız zamanın eğlenceli ve neşeli bir aktiviteye dönüştürün
Onu da dahil edinÇocuğunuza kitapların gerçekten kendisine yönelik olduğunu hissettirin
Satın alacağınız ve okuyacağınız kitapları seçmenize yardım etmesine izin verin
Yanyana oturarak kitabı tutmasını veya sayfaları çevirmesini isteyin
Kelimeleri işaret edinOkurken metni parmağınızla takip edin Daha önceden bildiği kelimelerde duraklayın ve bu kelimeyi onun söylemesine izin verin
Gerekirse aynı kitabı 100 kez okuyunOnun sevdiği kitabı tekrar tekrar okumak, kitap içinde tekrarlayan kelimeleri tanımasına yardımcı olur Aynı zamanda öykünün yapısına aşinalık kazanmasına da yardımcı olur
Resim okumayı deneyinÇocuğunuz henüz bir kelime dahi okumayı bilmese de, kitabı resimlere bakarak "okumaya" teşvik edin Metin hakkında güzel ipuçları verecek şekilde, canlı ve parlak resimlendirilmiş kitapları tercih edin
Ezberden okuyunÇocuğunuz sevdiği bir öyküyü ezberlediyse, ezberden söylerken metni izlemesi konusunda ona yol gösterin Nihayetinde sözlü kelimeler ile yazılı kelimeler arasındaki bağlantıyı kuracaktır
Ayrıca erken yaşlardan itibaren çocuklara kitap okumanın dil becerilerini, kelime hazinesini ve dil öğrenme yatkınlığını geliştirdiğini ve akademik başarısını önemli ölçüde etkilediğini de unutmamalısınız
Kitap okuma sevgisi çocuğunuza kazandırabileceğiniz en önemli vasıflardan biridir
Çocuğunuzun iyi bir okuyucu olarak yetişmesi için yapabilecekleriniz:
Her gün birlikte okuyunGün içinde çocuğunuzun en sakin olduğu zamanı belirleyin (örneğin uyku öncesi ya da banyo sonrası gibi)
Çocuk ilgisini kaybettiğinde okumayı bırakın ve daha sonra tekrar deneyin Her gün 20 dakikayı (hepsi tek seferde veya birkaç sefere bölerek) birlikte okuyarak geçirmeyi hedefleyin
Bu 20 dakika temel okuma becerilerini oluşturmasına yardım edecektir
Sorular sorunÇocuğunuza öyküyle ilgili resimlere bakarak yanıtlayabileceği sorular sorun
Harflerin şekilleri arasındaki farkları belirlemesi için ona yardımcı olun; bu kendi başına okumayı öğrenirken bu harfleri tanımasına yardımcı olacaktır
Ancak sorularınızla onu bunaltmamaya özen gösterin Okumaya ayırdığınız zamanın eğlenceli ve neşeli bir aktiviteye dönüştürün
Onu da dahil edinÇocuğunuza kitapların gerçekten kendisine yönelik olduğunu hissettirin
Satın alacağınız ve okuyacağınız kitapları seçmenize yardım etmesine izin verin
Yanyana oturarak kitabı tutmasını veya sayfaları çevirmesini isteyin
Kelimeleri işaret edinOkurken metni parmağınızla takip edin Daha önceden bildiği kelimelerde duraklayın ve bu kelimeyi onun söylemesine izin verin
Gerekirse aynı kitabı 100 kez okuyunOnun sevdiği kitabı tekrar tekrar okumak, kitap içinde tekrarlayan kelimeleri tanımasına yardımcı olur Aynı zamanda öykünün yapısına aşinalık kazanmasına da yardımcı olur
Resim okumayı deneyinÇocuğunuz henüz bir kelime dahi okumayı bilmese de, kitabı resimlere bakarak "okumaya" teşvik edin Metin hakkında güzel ipuçları verecek şekilde, canlı ve parlak resimlendirilmiş kitapları tercih edin
Ezberden okuyunÇocuğunuz sevdiği bir öyküyü ezberlediyse, ezberden söylerken metni izlemesi konusunda ona yol gösterin Nihayetinde sözlü kelimeler ile yazılı kelimeler arasındaki bağlantıyı kuracaktır
İKİ KİTAP DÜŞMANI: İNTERNET VE TV
Bugün için hem kendi ülkemizde, hem de dünya ülkelerinin pek çoğunda kitap okuma alışkanlığını büyük ölçüde kısıtlayan iki önemli düşman vardır: Bunlardan biri internet, öbürü de televizyon tutkusudur. İnsanlarımızın büyük bir kısmı, özellikle de gençler boş zamanlarını ve tatil günlerini internet salonlarında, kahve köşelerinde, yahut da evlerinde TV kanalları arasında gezinti yaparak geçirmekte, daha doğrusu heder edip gitmektedirler.
Resmî kayıtlara göre Türkiye’de 394 bin kütüphaneye karşılık 400 binden fazla kahvehane mevcuttur. Hepimiz biliyor ve kabul ediyoruz ki; kahvehaneler boş zamanları heder etmenin ve dedikoduları yaymanın en belirgin mekânlarıdır. Eli boşların, emeklilerin ve oyun düşkünlerinin toplantı yeri olan kahvehanelere bir işlerlik kazandırmak lâzımdır. Her kahvehanenin, her internet salonunun münasip bir köşesine küçük çaplı da olsa bir kitaplık mecburiyet haline getirilebilir. Buralarda kitap okuma alışkanlığı bu sayede kazandırılabilir.
Türkiye; okuma alışkanlığında Libya, Malezya ve Ermenistan gibi geri kalmış ülkelerin de içinde yer almış olduğu 173 ülke arasında 86. sırada yer almaktadır. Bu durum ülkemiz açısından çok üzücü bir görüntü sergilemektedir. Her yıl kitap alanların ve kitap okuyanların sayısında ciddi bir düşüş yaşandığı, inkârı mümkün olmayan bir hakikattir. 1965 yılında milletimizde kitap okuyanların sayısı, son senelerde yüzde 10 düşüş kaydetmiş bulunuyor. Araştırmalar bunun sebebinin birinci derecede internet ve TV olduğunu ortaya koymuştur. Bir çok insanımızda bir etken ve bir tutku şeklinde kendini gösteren televizyon ve internet merakı, kitap okuma aşk ve şevkini büyük ölçüde baltalamıştır.
Üniversite ve yüksek okul mezunlarına yönelik yapılan başka bir araştırmada, “Niçin okumuyorsunuz?” şeklindeki soruya verilen cevaplardan % 30,3’ü “TV ve internet insanları kitap okumaktan uzaklaştırıyor.” şeklinde olmuştur. % 19,7’si okul eğitiminde okuma alışkanlığı kazandırılmamasından, % 15,6’sı geçim şartlarının ağır oluşundan, % 10,3’ü de kitapların pahalı olmasından, % 23’ü ise diğer sebepler yüzünden kitap alamadıklarını ve okuyamadıklarını açıklamışlardır.
Ülkemiz genelinde ortalama olarak her yıl 23 milyon adetten fazla kitap basılmış olduğu halde, bu kitapların ya çok az kişi tarafından okunması veya kitapçıların raflarında ve mahzenlerinde tozlanmaya yahut da çürümeye terk edilmesi hepimizi derin derin, hem de çok ciddi şekilde düşünmeye sevketmelidir. Bundan 15-20, hatta 25-30 yıl öncelerinin oldukça yüksek olan okuyanlarımızın sayısı ne kadar yazıktır ki bugün için % 4,5’lara kadar düşmüştür.
Esasında her insan için kitap en iyi, en güzel ve en yararlı bir arkadaş gibidir. İnsanlar boş zamanlarını pis havalı kahvehane ve internet köşeleri ile ahlaka ve maneviyata en büyük darbe vuran TV kanallarında heder etme, günah kazanma yerine bir kitaptan dünyaya veya ahiret hayatına ait bilgiler öğrense her halde daha faydalı olur. İlk günler belki biraz zor gelebilir; ama insan kitap okumanın ve yeni yeni bilgiler kazanmanın hazzını ve zevkini kazandıktan, elde etmiş olduktan sonra, uyku aralarında dahi okuma merakı sarar o kişiyi.
Ben öyle insanlar, öyle kitap alma ve okuma merakı olan kimseler biliyorum ki; her ay aldığı maaşı, diğer zaruri ihtiyaçlarını görmeden önce bir-iki kitap alır, öbür ayın maaşına kadar almış olduğu kitapları okur. Zamanla insanlar, hem kendi çapında bilge bir kişiliğe, hem de okumuş olduğu kitaplardan oluşan hatırı sayılır bir kitaplığa sahip olmuşlardır. Yararlı kitap insan için çok önemli bir dosttur. Bu nevi dostların, yani faydalı kitapları temin etmenin ve onları sindire sindire okuyarak bilgi ve kültür hazinemizi geliştirmenin yollarına baş vurmalıyız. Ne mutlu kitap dostlarına, ne mutlu boş zamanlarını kitap okuyarak değerlendirebilen insanlara...
Resmî kayıtlara göre Türkiye’de 394 bin kütüphaneye karşılık 400 binden fazla kahvehane mevcuttur. Hepimiz biliyor ve kabul ediyoruz ki; kahvehaneler boş zamanları heder etmenin ve dedikoduları yaymanın en belirgin mekânlarıdır. Eli boşların, emeklilerin ve oyun düşkünlerinin toplantı yeri olan kahvehanelere bir işlerlik kazandırmak lâzımdır. Her kahvehanenin, her internet salonunun münasip bir köşesine küçük çaplı da olsa bir kitaplık mecburiyet haline getirilebilir. Buralarda kitap okuma alışkanlığı bu sayede kazandırılabilir.
Türkiye; okuma alışkanlığında Libya, Malezya ve Ermenistan gibi geri kalmış ülkelerin de içinde yer almış olduğu 173 ülke arasında 86. sırada yer almaktadır. Bu durum ülkemiz açısından çok üzücü bir görüntü sergilemektedir. Her yıl kitap alanların ve kitap okuyanların sayısında ciddi bir düşüş yaşandığı, inkârı mümkün olmayan bir hakikattir. 1965 yılında milletimizde kitap okuyanların sayısı, son senelerde yüzde 10 düşüş kaydetmiş bulunuyor. Araştırmalar bunun sebebinin birinci derecede internet ve TV olduğunu ortaya koymuştur. Bir çok insanımızda bir etken ve bir tutku şeklinde kendini gösteren televizyon ve internet merakı, kitap okuma aşk ve şevkini büyük ölçüde baltalamıştır.
Üniversite ve yüksek okul mezunlarına yönelik yapılan başka bir araştırmada, “Niçin okumuyorsunuz?” şeklindeki soruya verilen cevaplardan % 30,3’ü “TV ve internet insanları kitap okumaktan uzaklaştırıyor.” şeklinde olmuştur. % 19,7’si okul eğitiminde okuma alışkanlığı kazandırılmamasından, % 15,6’sı geçim şartlarının ağır oluşundan, % 10,3’ü de kitapların pahalı olmasından, % 23’ü ise diğer sebepler yüzünden kitap alamadıklarını ve okuyamadıklarını açıklamışlardır.
Ülkemiz genelinde ortalama olarak her yıl 23 milyon adetten fazla kitap basılmış olduğu halde, bu kitapların ya çok az kişi tarafından okunması veya kitapçıların raflarında ve mahzenlerinde tozlanmaya yahut da çürümeye terk edilmesi hepimizi derin derin, hem de çok ciddi şekilde düşünmeye sevketmelidir. Bundan 15-20, hatta 25-30 yıl öncelerinin oldukça yüksek olan okuyanlarımızın sayısı ne kadar yazıktır ki bugün için % 4,5’lara kadar düşmüştür.
Esasında her insan için kitap en iyi, en güzel ve en yararlı bir arkadaş gibidir. İnsanlar boş zamanlarını pis havalı kahvehane ve internet köşeleri ile ahlaka ve maneviyata en büyük darbe vuran TV kanallarında heder etme, günah kazanma yerine bir kitaptan dünyaya veya ahiret hayatına ait bilgiler öğrense her halde daha faydalı olur. İlk günler belki biraz zor gelebilir; ama insan kitap okumanın ve yeni yeni bilgiler kazanmanın hazzını ve zevkini kazandıktan, elde etmiş olduktan sonra, uyku aralarında dahi okuma merakı sarar o kişiyi.
Ben öyle insanlar, öyle kitap alma ve okuma merakı olan kimseler biliyorum ki; her ay aldığı maaşı, diğer zaruri ihtiyaçlarını görmeden önce bir-iki kitap alır, öbür ayın maaşına kadar almış olduğu kitapları okur. Zamanla insanlar, hem kendi çapında bilge bir kişiliğe, hem de okumuş olduğu kitaplardan oluşan hatırı sayılır bir kitaplığa sahip olmuşlardır. Yararlı kitap insan için çok önemli bir dosttur. Bu nevi dostların, yani faydalı kitapları temin etmenin ve onları sindire sindire okuyarak bilgi ve kültür hazinemizi geliştirmenin yollarına baş vurmalıyız. Ne mutlu kitap dostlarına, ne mutlu boş zamanlarını kitap okuyarak değerlendirebilen insanlara...
KİTAP OKUMA ALIŞKANLIĞI KAZANDIRMA
Milletçe okuma alışkanlığımızın istenen düzeyde olmamasının sebeplerinden biri de ailede bu kültürü çocuklara aşılayamayışımızdır. Bu konudaki dertlerinizi paylaşmak ve çocuklarımıza okuma alışkanlığını kazandırabilmek için yardımcı olmaya karar verdim. Kitap okuma alışkanlığının temelleri, ailede atılmaktadır. Çocuğumuzun okumayı sevmesi için, anne babası olarak çocuğumuza kısa hikâyeler, masallar ve ilgi çekici bölümler okumalısınız. Böylece kitaba karşı ilgi uyandırmaya başlamalısınız. Her akşam, çocuklarımıza yarım saat kitap okuyabilmelisiniz. Evinizde, çocuğumuza ait küçük bir kitaplık oluşturmalısınız. Bu, hem çocuğumuzun kişiliğinin gelişmesine hem de kitaba ilgisinin artmasına yardımcı olur.Çocuğumuz okumaya başladıktan sonra hem etkinlikleri değişir hem de artar. Okumayı yeni öğrenen bir çocuk için her yazılı metin ilgi çekicidir. Öğretmeninin, çocuğumuzun okumaya karşı olan ilgisini iyi değerlendirebilmesi, çocuğumuzu, hoşlanacağı kitaplara karşı yönlendirebilmesi önemlidir. Bu konuda yapılacak ilk iş öğretmen veli görüşmesidir. Bu görüşmede çocuğumuzun kitap konusundaki eğilimi görüşülüp bir sonuca bağlanmalıdır. Unutulmamalıdır ki her çocuğun ayrı bir dünyası vardır. Bu farklılık belirlenmeden, kitap okumayla ilgili çalışmalar sonuçsuz kalabilir.Her yaş grubunun okuyacağı kitaplarda fiziksel ve görsel bazı özellikler bulunmalıdır. Yazının puntoları, karakteri, resimlerin canlılığı; çocuğun psikolojik ve fiziksel gelişme evrelerine uygun olmalıdır. Okunacak kitaplarda içerik de önemlidir. Ailelerin eğiliminden ziyade, çocukların gelişimine uygun kitaplar seçilmelidir. Bu konuda benim elimde bazı çalışmalar bulunmaktadır. Bu çalışma tavsiyeli ve yaş gruplarına uygun kitapların kısa özetinden oluşmaktadır. Öğretmenleri olarak, tavsiye ettiğim kitapları okuyor ve inceliyorum. Bu hazırlıkları yapıldığından, tavsiye edilecek kitaplar konusunda sıkıntı çekilmeyeceğini umuyorum.Kitap okuma alışkanlığı konusunda diğer bir temel nokta örnek olma meselesidir. Çocuğa rehber olma durumunda olan bizler; öğretmenleri, anne, baba, abla, ağabey vb. kitap okumaya zaman ayırmalıyız. Evde çocuklarla birlikte kitap okumalıyız. Bunun belli bir saati olabilir. O saatte herkes kitap okumalıdır. Veya günlük okuma limiti belirlenip, o kadar kitap okunabilir. Bütün akşamlar, ailece televizyon karşısında geçiriliyorsa, çocuğa okuma alışkanlığı kazandırma konusunda sıkıntı yaşanacaktır.Okulda, çocuk için örnek alınacak ilk kişi öğretmendir. Ben Öğretmeni olarak okuma konusunda çocuğa örnek olmaya çalışıyorum. Türkçe dersinin bir saatini okumaya ayırıyorum. Bütün sınıf o saatte hep birlikte kitap okuyoruz. Bu okuma saatlerinde sınıfımızda ve bende olan kitaplardan yararlanılmaktadır. Öğretmeni olarak tanıtıcı mahiyette, tavsiye edebileceğim kitaplardan veya dergilerden bazı bölümler okuyarak ilgi uyandırmaya çalışıyorum. Basit bir tablo düzenleyerek çocukların; haftalık, aylık ve yıllık kitap okumalarını kontrol ve takip etmekteyim. Böylece çocukların ilgi gösterdikleri kitapları da belirlemiş oluyorum. En çok kitap okuyan öğrenciye, kitap hediye ediyorum. Bu ödülü Sınıfımızda ilk olarak Esra ÇETİN kazandı tebrik ediyor ve yanaklarından öpüyorum. Başarılarının da devamını diliyorum. Öğrencinin gerçekten okuyup okumadığını kontrol için gerekirse sınıfta, okunan ve eve okuması için verilen kitapları anlattırıyorum. Veya kısa bir tanıtım yazısı yazdırıyorum. Öğrenci, kitabı okurken nelere dikkat edeceğini bilmelidir. Bu konuda öğretmeni olarak yol göstermeye çalışıyorum ve bunun önemini de çok iyi biliyorum. Sınıf kitaplığı okuma konusunda en etkin araçlardır. Sınıf ve okul kitaplığının yeterliliği konusunda olumlu bir şey söylemek zordur. Sınıfımızda öğrenci seviyelerine uygun bir kitap seti bulunmaktadır. Kitap fuarları veya kitap sergileri çocuklarla birlikte gezilebilecek en önemli yerlerdendir. Eğer fuarlara gidemiyorsanız kitapçıları gezebilirsiniz. Bazı ön bilgiler verildikten sonra kitap seçimini çocukların kendilerine yaptırmalısınız. Çocuk için özel olan doğum günü vb. özel günlerde çocuğa kitap hediye etmelisiniz veya yakınlarınıza ettirmelisiniz.Unutulmamalıdır ki çocuklarımız, işimizden, aşımızdan, eğlencemizden çok daha değerlidir.İnsan için ne önemli burada. Makam mı, ev mi araba mı?... Çocukların sadece maddi tarafını düşünmek yani midesini düşünerek hareket etmek, kalbini, ruhunu, aklını midesine yedirmek gibidir, o yüzden onların manevi taraflarına önem vermeliyiz ki ileride millet , vatan, aile, anne-baba gibi değerlerin anlamını öğrensin ve ona göre hareket etsin ki sizlere mutluluk ve sevinç kaynağı olsun. Sayın veliler unutmayınız ki çocuğunuza değer vermek onu sadece el üstünde tutmakla, her dediğini yapmakla, onları hazıra alıştırmakla olmaz. Onun gelişebilmesi için kendilerine güvenmelerini, okumaya&araştırmaya yönlendirmenizi ve kendi başlarına bir şeyler yaptıklarını onlara göstermeniz de gerekir. Bu konuyla ilgili her türlü yardıma hazır olduğumu, sizlerden gelecek olan her türlü önerileri de açık olduğumu ve değerlendireceğimi bilmemizi istiyor. Sevgi ve saygılarımı sunuyorum.KİTAP OKUYANLARA ve ÇOCUKLARINA BU KONUDA YARDIMCI OLANLARA SELAMLAR.
Kitap okumanın yararı sayılarla ifade edilirse:
Araştırmacılar çocuklar için kitap okumanın herhangi bir yaş sınırlaması olmadığını ifade ediyorlar ve ne kadar erken başlanırsa o kadar etkili gelişimsel sonuçlar elde edileceğini vurguluyorlar. Yapılan bir matematiksel çıkarıma göre; Eğer çocuğunuza günde 30 dakika kitap okursanız ...... çocuğunuz 5 yaşına gelince 900 saat kitap okuması dinlemiş olacak. Eğer çocuğunuza haftada 30 dakika kitap okursanız ...... çocuğunuz 5 yaşına kadar 130 saat kitap okuması dinlemiş olacakEğer çocuğunuza haftada 30 dakikadan az kitap okursanız ...... çocuğunuz 5 yaşına kadar 60 saat kitap okuması dinlemiş olacak. Tercih elbette size ait. Ama şunu unutmamalısınız ki 900 saat kitap okuması dinlemiş olan bir çocuk ile 60 saat ya da çok daha az bir süre kitap okuması dinlemiş çocuk arasında gerek zihin gelişimi gerek bilgi kapasitesi açısından belirgin farklar oluşacaktır!!!
İSTEK VE ŞİKAYETLERİNİZ İÇİN...
arkadaşlar blogumda ahlağa aykırı konulara rastlarsanız ve blogumdan bir isteğiniz olursa zeynep_kubra@windowslive.com adresine e-postalarınızı bekliyorum
E-Kitap Formatları
Standartların henüz oturmadığı bu alanda yine de büyük farklılıklar söz konusu değil. Belirttiğimiz gibi kitaplar dört biçimde yayınlanıyor ve okuyucu yazılımlara ihtiyaç duyuyorlar.
Henüz ticari e-kitap fikri ortada yokken, basılmış kitapların kopyaları bildiğimiz HTML formatında, yani İnternet sayfası biçiminde karşımıza çıkıyordu. Hala ücretsiz dağıtılan ya da basit, platformdan bağımsız rahatça okunabilmesi amaçlanan içerik, bu formatta yayınlanıyor. Zira bu tip metinleri okumak için İnternet Explorer ya da Netscape Navigator gibi bir İnternet tarayıcınız olması yeterli.
Adobe Systems'in geliştirdiği PDF formatı ise son derece popüler. İstek halinde basılması planlanan elektronik metinler, araştırmalar ve ekran karşısında okunması planlanan metinler, görünüm özellikleri korunarak PDF biçiminde dağıtılıyor. Bugün birçok e-kitap da böyle yayınlanıyor, okumak için Adobe Reader adlı ücretsiz yazılıma sahip olmanız gerekli.
HTML'den daha esnek ve dinamik olan XML ise Microsoft ve Gemstar'ın desteklediği, sadece Windows ortamında okunabilen kitaplarda kullanılıyor ve PDF karşısında güç kazanan bir format. Dosya uzantısı .lit olan bu kitapları okumak için yine ücretsiz Microsoft Reader yazılımına ihtiyacınız var.
El bilgisayarları için tasarlanan ama yine de önceki iki format kadar kullanılmayan PML ise Palm işletim sistemini kullanan sistemleri hedef alıyor ve dosya uzantısı .pdb oluyor.
İşte böylesi bir rekabet ve gelişme ortamında, standartlara ulaşmak için girişimler mevcut. Örneğin "Open eBook Forum", gelişen e-yayıncılık alanında bir orta nokta yakalanması için çalışıyor ve HTML ile XML'i destekliyor. www.openebook.org adresinde e-kitap konusunda bilginizi arttırabilirsiniz.
Henüz ticari e-kitap fikri ortada yokken, basılmış kitapların kopyaları bildiğimiz HTML formatında, yani İnternet sayfası biçiminde karşımıza çıkıyordu. Hala ücretsiz dağıtılan ya da basit, platformdan bağımsız rahatça okunabilmesi amaçlanan içerik, bu formatta yayınlanıyor. Zira bu tip metinleri okumak için İnternet Explorer ya da Netscape Navigator gibi bir İnternet tarayıcınız olması yeterli.
Adobe Systems'in geliştirdiği PDF formatı ise son derece popüler. İstek halinde basılması planlanan elektronik metinler, araştırmalar ve ekran karşısında okunması planlanan metinler, görünüm özellikleri korunarak PDF biçiminde dağıtılıyor. Bugün birçok e-kitap da böyle yayınlanıyor, okumak için Adobe Reader adlı ücretsiz yazılıma sahip olmanız gerekli.
HTML'den daha esnek ve dinamik olan XML ise Microsoft ve Gemstar'ın desteklediği, sadece Windows ortamında okunabilen kitaplarda kullanılıyor ve PDF karşısında güç kazanan bir format. Dosya uzantısı .lit olan bu kitapları okumak için yine ücretsiz Microsoft Reader yazılımına ihtiyacınız var.
El bilgisayarları için tasarlanan ama yine de önceki iki format kadar kullanılmayan PML ise Palm işletim sistemini kullanan sistemleri hedef alıyor ve dosya uzantısı .pdb oluyor.
İşte böylesi bir rekabet ve gelişme ortamında, standartlara ulaşmak için girişimler mevcut. Örneğin "Open eBook Forum", gelişen e-yayıncılık alanında bir orta nokta yakalanması için çalışıyor ve HTML ile XML'i destekliyor. www.openebook.org adresinde e-kitap konusunda bilginizi arttırabilirsiniz.
Nasıl Okuyabilirsiniz
Tabii ki bir e-kitap okumak için öncelikle ya alışılageldik bir bilgisayara, ya da minik bir el cihazına sahip olmanız gerekiyor. Bugün belli başlı dört e-kitap biçimi var. Bunlardan üçünü taban alan kitapları okumak için ücretsiz dağıtılan okuyucu programları sisteminize yüklemiş olmanız gerekiyor.
Bundan sonrası, okuyacağınız e-kitaba ulaşmanıza kalıyor. Satın aldığınız ya da ücretsiz dağıtılan kitabı indiriyor ve hemen okumaya başlıyorsunuz. Ender de olsa, bazı e-kitapların kendilerine özel okuma cihazlarına ihtiyaç duyduklarını da hatırlatmakta fayda var.
E- kitaplarınızın çoğunu bilgisayarlarınız arasında taşıyabilir, normal dosyalara uyguladığınız işlemleri yapabilirsiniz. Ayrıca e-kitap aygıtları sadece kitap dosyalarınızı okumanızı değil, yardımcı programlarla diğer belgelerinizi de yanınızda taşıyıp inceleyebilmenize olanak sağlıyor.
Bundan sonrası, okuyacağınız e-kitaba ulaşmanıza kalıyor. Satın aldığınız ya da ücretsiz dağıtılan kitabı indiriyor ve hemen okumaya başlıyorsunuz. Ender de olsa, bazı e-kitapların kendilerine özel okuma cihazlarına ihtiyaç duyduklarını da hatırlatmakta fayda var.
E- kitaplarınızın çoğunu bilgisayarlarınız arasında taşıyabilir, normal dosyalara uyguladığınız işlemleri yapabilirsiniz. Ayrıca e-kitap aygıtları sadece kitap dosyalarınızı okumanızı değil, yardımcı programlarla diğer belgelerinizi de yanınızda taşıyıp inceleyebilmenize olanak sağlıyor.
Artı ve Eksiler
Elektronik kitabın geleneksel kitaba göre, hem okuma eyleminin verimini arttıran hem de yayıncılık alanına fayda sağlayan üstünlükleri var. En başta gelen olumsuzluk ise bir türlü teknolojiye ısınamayan okurların ekran karşısında rahat olamamaları ve konsantrasyonu sağlayamamaları.
Bu sorunu yaşamayanlar ise, öncelikle e-kitap ile daha hızlı bir okuma gerçekleştiriyorlar. Hızlı okuma tekniklerine göre, ekranda kaydırarak okumak kağıda oranla daha verimli.
Referans olanakları ise belki de en öne çıkanlar. Okuyucu yazılımlar farklı bölümlere notlar almanızı, işaretler koymanızı ve bunlar arasında kolayca gezinmenizi sağlıyorlar. Ayrıca arama yapıp belki de sayfa çevirerek bulamayacaklarınıza kolayca ulaşmanız da önemli bir artı. E-kitaplar geliştikçe, metnin içindeki bir şey hakkında İnternet'ten ve veri tabanlarından tek tıkla detaylı bilgi alınabilmesi de kuşkusuz etkileyici bir özellik.
Kağıda basılı kitapların daha fazla yer işgal etmesi, ama bir cihaz içinde onlarca e-kitap taşınabilmesinden kısaca bahsetmiştik. Sayısal ortamdaki bir kitabı İnternet'ten ya da uzak bir noktadan sipariş verdiğinizde postadan size ulaşmasını beklemek yerine dakikalar içinde bilgisayarınıza indirebilmeniz de cabası. Bu olumlu sonuç aynı zamanda matbaa, dağıtım kanalları gibi aracıların ortadan kalkacağının ve dolayısıyla daha düşük maliyetli kitapların habercisi olabilir.
Öte yandan, yazarlara da eserlerini yayınlama ve dağıtma konusunda e-kitaplar önemli faydalar sağlıyor ve sağlayacak.
Bu yeni gelişen alanın doğal olarak birkaç sorunu da var. İlki standartların oturmamış olması. Bazı e-kitapları okumak için fazladan çaba harcamanız gerekebilir. Diğer bir eksi ise, normal kitaplar gibi arkadaşlarınızla rahatça değiştirmenin, ödünç vermenin zor olması. Telif hakları nedeniyle bazı kitapların korumalı olması. Kuşku yok ki, bir süre sonra bu alanda da mp3 değişimi gibi tartışılan gelişmeler yaşanacak...
Bu sorunu yaşamayanlar ise, öncelikle e-kitap ile daha hızlı bir okuma gerçekleştiriyorlar. Hızlı okuma tekniklerine göre, ekranda kaydırarak okumak kağıda oranla daha verimli.
Referans olanakları ise belki de en öne çıkanlar. Okuyucu yazılımlar farklı bölümlere notlar almanızı, işaretler koymanızı ve bunlar arasında kolayca gezinmenizi sağlıyorlar. Ayrıca arama yapıp belki de sayfa çevirerek bulamayacaklarınıza kolayca ulaşmanız da önemli bir artı. E-kitaplar geliştikçe, metnin içindeki bir şey hakkında İnternet'ten ve veri tabanlarından tek tıkla detaylı bilgi alınabilmesi de kuşkusuz etkileyici bir özellik.
Kağıda basılı kitapların daha fazla yer işgal etmesi, ama bir cihaz içinde onlarca e-kitap taşınabilmesinden kısaca bahsetmiştik. Sayısal ortamdaki bir kitabı İnternet'ten ya da uzak bir noktadan sipariş verdiğinizde postadan size ulaşmasını beklemek yerine dakikalar içinde bilgisayarınıza indirebilmeniz de cabası. Bu olumlu sonuç aynı zamanda matbaa, dağıtım kanalları gibi aracıların ortadan kalkacağının ve dolayısıyla daha düşük maliyetli kitapların habercisi olabilir.
Öte yandan, yazarlara da eserlerini yayınlama ve dağıtma konusunda e-kitaplar önemli faydalar sağlıyor ve sağlayacak.
Bu yeni gelişen alanın doğal olarak birkaç sorunu da var. İlki standartların oturmamış olması. Bazı e-kitapları okumak için fazladan çaba harcamanız gerekebilir. Diğer bir eksi ise, normal kitaplar gibi arkadaşlarınızla rahatça değiştirmenin, ödünç vermenin zor olması. Telif hakları nedeniyle bazı kitapların korumalı olması. Kuşku yok ki, bir süre sonra bu alanda da mp3 değişimi gibi tartışılan gelişmeler yaşanacak...
Kağıt mı, Ekran mı?
Yıllardır tartışıla gelen konu, insanın kağıttan nasıl vazgeçeceği. Birçok kişi, kağıdın ayrı bir özelliği, rahatlığı, kısacası farklılığı olduğunu, asla bir ekran karşısında yüzlerce sayfa okunamayacağını iddia ediyorlar.
Buna ek olarak, geçtiğimiz yıllarda bilgi işlem sistemlerin henüz her tarafımızı sarmadığı dönemde taşınamayacak kitabın şansı olmayacağına dikkat çekiliyordu. Ama siz deyin kaderin cilvesi, ben diyeyim teknolojinin gelişmesi, iş tersine döndü ve elimizdeki minicik aletlerde, binlerce sayfayı taşıyabilme şansına eriştik. Artık tatile giderken bavula az sayıda kitap sıkıştırmaktan şikayetçi olamayacağız.
Ama yine de, televizyon ile 20 üstü yaşlarda tanışan bir neslin bilgisayar ya da e-kitap aygıt ekranlarını kolayca kabul edemeyeceğini göz önünde bulundurmalıyız. Hele en çok kitap okuyanlar arasında böyle bir grup da bulunurken e-kitap için zor günler sürecek. Ama yakın gelecekte, evde eğitim, çalışma gibi insan hayatını ciddi olarak değiştirecek gelişmeler varken, yeni nesillerin kağıda, bizim kadar bağımlı olmayacağı da ortada.
Aslında okuduğumuz "ekranın" ince bir önemi var. Günümüzde hafif, kıvrılabilir ekranlar üzerinde çalışmalar devam ediyor. Standartlar oluşturulmaya çalışılırken bazı prototipler medyada boy göstermeye başladı.
"Kağıt gibi" ama kağıt olmayan maddeler ilerde hayatımıza girecek. Hatta Tom Cruise'ün başrolünü oynadığı "Azınlık Raporu" adlı filmde, metrodaki insanların okudukları "neredeyse kağıt" elektronik gazeteler dikkatinizi çekmiş olabilir. Bu planlar başarıyla hayata geçirildiğinde tartışmalar çok farklı boyutlara kayacak.
Buna ek olarak, geçtiğimiz yıllarda bilgi işlem sistemlerin henüz her tarafımızı sarmadığı dönemde taşınamayacak kitabın şansı olmayacağına dikkat çekiliyordu. Ama siz deyin kaderin cilvesi, ben diyeyim teknolojinin gelişmesi, iş tersine döndü ve elimizdeki minicik aletlerde, binlerce sayfayı taşıyabilme şansına eriştik. Artık tatile giderken bavula az sayıda kitap sıkıştırmaktan şikayetçi olamayacağız.
Ama yine de, televizyon ile 20 üstü yaşlarda tanışan bir neslin bilgisayar ya da e-kitap aygıt ekranlarını kolayca kabul edemeyeceğini göz önünde bulundurmalıyız. Hele en çok kitap okuyanlar arasında böyle bir grup da bulunurken e-kitap için zor günler sürecek. Ama yakın gelecekte, evde eğitim, çalışma gibi insan hayatını ciddi olarak değiştirecek gelişmeler varken, yeni nesillerin kağıda, bizim kadar bağımlı olmayacağı da ortada.
Aslında okuduğumuz "ekranın" ince bir önemi var. Günümüzde hafif, kıvrılabilir ekranlar üzerinde çalışmalar devam ediyor. Standartlar oluşturulmaya çalışılırken bazı prototipler medyada boy göstermeye başladı.
"Kağıt gibi" ama kağıt olmayan maddeler ilerde hayatımıza girecek. Hatta Tom Cruise'ün başrolünü oynadığı "Azınlık Raporu" adlı filmde, metrodaki insanların okudukları "neredeyse kağıt" elektronik gazeteler dikkatinizi çekmiş olabilir. Bu planlar başarıyla hayata geçirildiğinde tartışmalar çok farklı boyutlara kayacak.
E-Kitap Kavramı
Elektronik Kitap terimi birkaç farklı biçimde kullanılabiliyor. Aynı bir zamanlar CD'nin hem disk, hem diskin içeriği, hem de sürücü için kullanıldığı gibi. Bir kitabın sayısal ortamdaki kopyasına, ya da doğrudan elektronik ortamda kitap olarak yazılmış içeriğe e-kitap diyoruz.
Son dönemde bu yeni, sayısal kitapları okumak için özel yazılımlar gerekiyor. Bu tip yazılımlar "e-kitap okuyucu" olarak sınıflandırılıyor. Ülkemizde fazla örneği olmasa da, bu yazılımları barındıran ve sadece okuma amaçlı hazırlanmış minik "bilgisayarlar" da piyasada boy gösteriyor. Biz bunlara "e-kitap aygıtı" demeyi tercih ediyoruz.
Belki bu tanımları yapmamızın nedenini anladınız. Bazı kitaplar, her okuyucuda ve bilgisayarda çalışmıyor. Çoğu konuda olduğu gibi, burada da rekabet halinde birçok firma, farklı e-kitap biçimleriyle piyasada pay kapmaya çalışıyorlar. Kısacası, standartların oturması için biraz daha süre gerekiyor.
Son dönemde bu yeni, sayısal kitapları okumak için özel yazılımlar gerekiyor. Bu tip yazılımlar "e-kitap okuyucu" olarak sınıflandırılıyor. Ülkemizde fazla örneği olmasa da, bu yazılımları barındıran ve sadece okuma amaçlı hazırlanmış minik "bilgisayarlar" da piyasada boy gösteriyor. Biz bunlara "e-kitap aygıtı" demeyi tercih ediyoruz.
Belki bu tanımları yapmamızın nedenini anladınız. Bazı kitaplar, her okuyucuda ve bilgisayarda çalışmıyor. Çoğu konuda olduğu gibi, burada da rekabet halinde birçok firma, farklı e-kitap biçimleriyle piyasada pay kapmaya çalışıyorlar. Kısacası, standartların oturması için biraz daha süre gerekiyor.
Elektronik Kitap Okuma Zamanı!
Uzunca süredir sözü edilen e-kitaplar artık çok daha fazla kullanıcının ilgisini çekmekte. Peki e-kitap nedir, nasıl okunur? Kendiniz nasıl yayınlayabilirsiniz? İnsanoğlu kendini ifade etmeye çabalarken taş, papirüs, kağıt gibi maddelerden yararlandı. Derken klavye ve ekrana ulaştı. Yıllar önce, mektubun yerini elektronik posta alacak iddiası pek de ciddiye alınmazdı. Ama evrim sürüyor ve şimdi kitaplar değişiyor.
Yeni teknolojilerin hayatımıza girmesi ile her şeyin başına bir "e" harfi ekler olduk. Artık kitapları da ekran karşısında okuyabiliyoruz. E-kitap uzunca bir süredir ortada olan bir fikir de olsa, özellikle son 2-3 yılda ciddi olarak ele alınıyor. Yayınlanan, yani sayısal ortama geçirilen kitapların sayısı ve okuru sürekli artıyor.
Yeni teknolojilerin hayatımıza girmesi ile her şeyin başına bir "e" harfi ekler olduk. Artık kitapları da ekran karşısında okuyabiliyoruz. E-kitap uzunca bir süredir ortada olan bir fikir de olsa, özellikle son 2-3 yılda ciddi olarak ele alınıyor. Yayınlanan, yani sayısal ortama geçirilen kitapların sayısı ve okuru sürekli artıyor.
E-Kitap Nedir?
E-kitap, elektronik ortamda yayınlanmış ya da elektronik ortama aktarılmış ve bu ortamda kullanılan çeşitli protokoller ve yazılımlar ile bunları kullanan bilgisayarlar sayesinde izlenebilen metin, resim, film ve sesleri barındıran bir medya formatıdır. Okunabilen ifadesi yerine izlenebilen denilmesinin en önemli nedeni ise, bu kitaplarda sadece resim ve metin bulunmaması, yayının amacına yönelik olarak içinde film, animasyon ve ses gibi çoklu ortam materyallerine de rastlanabilmesidir. E-kitaplar düz metin şeklinde olabildikleri gibi, elektronik ortamda kitap okumayı kolaylaştırıcı yardımcı yazılımların görüntüleyebileceği farklı formatlarda kullanıma sunulmuş olabilirler. Aslında e-kitaplar internet üzerinden download edebileceğimiz (kişisel bilgisayarlarımıza aktarabileceğimiz) birer dosyadır. Çeşitli yardımcı programları kullanarak bilgisayarınızda e-kitapları okuyabilirsiniz. Hatta bilgisayarınız yardımı ile e-kitaplar da oluşturabilirsiniz.
SBS BÖLÜMÜ

2008 SBS Sonuçları
2008 SBS sınavı sonuçları 31 Temmuz 2008 de açıklanacak.Adaylar sonuç karnelerinde doğru sayılarını,yanlış sayılarını,netlerini,sbs puanlarını,davranış puanlarını görecekler. Sbs ye ilk defa girildiği için öğrenciler tercih yapmayacaklar. Aynı zamanda öğrencilerin karnesinde türkiye sıralamaları veya il sıralamaları bulunmayacak, dolayısıyla sbs de birinciler belli olmayacak full çıkaranlar sadece birinci olacaklarını bilecekler.sonuçlara http://www.meb.gov.tr/ adresinden ulaşabilirsiniz..!
2008 SBS sınavı sonuçları 31 Temmuz 2008 de açıklanacak.Adaylar sonuç karnelerinde doğru sayılarını,yanlış sayılarını,netlerini,sbs puanlarını,davranış puanlarını görecekler. Sbs ye ilk defa girildiği için öğrenciler tercih yapmayacaklar. Aynı zamanda öğrencilerin karnesinde türkiye sıralamaları veya il sıralamaları bulunmayacak, dolayısıyla sbs de birinciler belli olmayacak full çıkaranlar sadece birinci olacaklarını bilecekler.sonuçlara http://www.meb.gov.tr/ adresinden ulaşabilirsiniz..!
MASAL KİTAPLARININ ÇOCUKLARA VE YETİŞKİNLERE FAYDALARI
Pek çok anne baba ve öğretmenler resimli çocuk kitaplarının (masal, hikaye) çocuklara ne kadar yararlı olduğunun farkındadırlar.• Çocuklar, kitaplardan çok zevk alır ve eğlenirler.• Çocuklar, kitaplardan çok şey öğrenirler. (duygular, davranış, arkadaşlık vs)• Çocuklar, kendilerini kitaplardaki kahramanların yerine koyarak değişik dünyalara giderler.• Kitaplar hayal güçlerini geliştirir.• Çocuklar, kitap kahramanları için çözümler bulurlar. Problem çözme becerileri gelişir.• Çocuklar, kitaplar sayesinde yaratıcı düşünmeye ve soru sormaya başlarlar.• Kitap resimleri çocukları resim yapmaya teşvik eder. Yaratıcılıklarını geliştirir.• Çocuklar kitaplar sayesinde okumayı severler.• Kitaplarla çocukların kelime hazinelerini artar.• Çocuklar okumayı, alfabeyi, sayıları, matematiği, hayvanları, ormanları, çiçekleri, ağaçları, mevsimleri kitaplarla öğrenirler.• Kitaplar sayesinde farklı konulara ilgi duymaya başlarlar.• Kitaplar çocukların meraklanmasını sağlar ve okumaya teşvik eder.• Kitaplarda okudukları ile gerçek dünya arasında anlamlı ilişkiler kurarlar.• Kitapların sadece çocuklara faydası yoktur aynı zamanda anne, baba ve öğretmenlere de yararları çoktur. Resimli çocuk (masal) kitapları sayesinde, büyükler, dünyaya çocukların penceresinden bakabilirler.• Büyükler olayları çocuk gözüyle değerlendirebilir, çocuk olmanın ne olduğunu anlayabilirler.
NURAN AKSU
NURAN AKSU
RESİMLİ KİTAPLARIN YARARLARI
Kitap, çocuğun okuma ve öğrenmesinde hayati bir önem taşır.İyi özellikteki kitapların okunması, çocuğa edebi yönden, bilgi yönünden ve dil öğrenme yönünden yardımcı olmaktadır. Dinlemek, konuşma eğitiminin başlangıcıdır ve öğrenmede çok önemli bir yoldur. Çocuk çevresi hakkındaki tüm bilgiyi dinleyerek alır, bu yolla da görsel ve işitsel algıyı, görsel işitsel ayrımı, görsel-işitsel hafızayı geliştirir. Kitaplar aynı zamanda çocukların zihinsel gelişimine de katkıda bulunduğundan, çocukların daha iyi öğrenmeleri onlara kitap okumakla gerçekleşmektedir. Okul öncesindeki çocuklar için hazırlanan kitaplar kısmen ya da tamamen resimden meydana gelmişlerdir. Çocuğun kitapla karşılaşması önce resimle, resim-öykü, az resim-çok metin ve nihayet resimsiz metinlere doğru bir gelişme süreci izlenmektedir. Özel eğitim gerektiren çocuklar için kullanılacak kitapların, mevcutların en uygunları arasından seçilmesine dikkat edilmelidir. Bu çocuklar için ilk kullanılacak kitaplarda genellikle hiç yazı bulunmamalıdır. İçinde çocuğun tanıdığı cisim, hayvan ve insanların resimlerinin bulunması, kitabın çocuğun ilgisini çekebilmesini sağlar. Konusuz ve yazısız resimli kitapların kullanımından sonra, basit konulu, tek olaylı, hareketli, gerçekçi, kısa, yazı ve resimi birbiri ile ilişkili öykülere geçilir. Örneğin; Ali düştü. Dizini yaraladı. Ali ağlamadı gibi. Kitaplar çocukla yetişkin arasında resimli ve favdalı bir konuşma aracı, köprü vazifesi görürler Örneğin kitapta bir insan resmi varsa, baş:, kollan, parmakları öğretilerek, çocuğun hem sözcük dağarcığının gelişmesi hem de düşünmesi sağlanır. Bu öykülerin defalarca dinlenmesi sonucunda sözcük bilgisinin artması, da daha kompleks öykülerin anlaşılmasını kolaylaştırmaktadır.Kitaplar bu seviyede dil stimulasyonunun temelini teşkil ederler. Küçük çocuklar için hazırlanan kitaplarda ki konuların gerçek hayattan alınmış olması gerekmektedir (günlük olaylar, hayvanlar, makineler gibi). Öykü kitaplarındaki resimler, anlaşılır, hareketli, detaysız ve aslına uygun olmalıdır. Her sayfada bir-iki satırdan fazla olmamalı, tamamlanmamış cümle ve ifadeler kullanılmamalıdır. Ayrıca öykü çocuğun yeteneklerine uygun olmalı ve öyküyü oluşturan her cümle, anlama kolaylığı getirmesi için ayrı bir resimle anlatılmalıdır. Çocuk, kitabı hem dinleyip hem de resimlerine bakamayacağından, önce sayfadaki resim gösterilmeli, sonra yazı kısmı okunmalıdır. Okuma daima açık ve net biçimde olmalı, kısa cümleler kurulmalıdır. Belirli bir anlatma şekli oluşursa, çocuklar öykü saatlerinden büyük fayda ve mutluluk duyarlar. Bilhassa dil gelişimleri için, bu çocuklara: öykü dinleme, öykü dramatize etme ve resimli öyküyü dinleme fırsatı verilmelidir. Resimlerin kullanımı ile çocuğun nedensel ilişkileri görme kabiliyeti de ortaya çıkabilir. Ayrıca, kitap basitleştirilip, kartlara çizilerek de anlatılabilir. Öykünün resim çizilerek anlatılması, çocuğun kitaptaki hareketleri pekiştirmesinde yardımcı olur, her resim hareketinin basit bir öyküsünü taşımalıdır. Aksi takdirde çocuğun dikkati dağılabilir. Çizerek anlatmada, çöpten adam çizmek hem kolaydır, hem de anlatan kişinin öyküleri çocuğun sözcük bilgisini uygun olarak resimlemesini sağlar. Genellikle her kitapta bir yeni kelime çocuğa verilmelidir. Okuma kolaylığı getirmek için de sözcüklere vurgulama yapılabilir. Öykü, resimler gösterilmek suretiyle teypten dinletilebileceği gibi, dramatize edilerek, kukla oynatılarak da , anlatılabilir. Kitap bittikten sonra, çocuğa kitap hakkında konuşma fırsatı verilmelidir. Az cevap gerektiren kısa öyküler çocuk için daha kolaydır. Çünkü, uzun öyküler çocuğun değişik cevaplar vermesini gerektirir ve daha zordur. Bu nedenle, kısa öykülerden başlayıp, çocuğun yetenekleri geliştikçe uzun öykülere geçilmelidir Ayrıca çocuk, kitaptaki resimleri anlamaya, kitapla ilgili sorulan cevaplamaya, yarım bırakılan cümleyi tamamlamaya, yarım bırakılan kitabı anlatmaya, sonra da kitabı kendi cümleleriyle özetlemeye teşvik edilmelidir. Bu arada çocuğa model olmak, anlattıklarını pekiştirmek, genişletmek, tekrarlamak, ritm, kafiye, tekerleme, müzik kullanmak, öyküyü eğlendirici hale getirmek, çocukla diyalog kurmada geçerli olan tekniklerdir. Bu tekniklerin de kullanılmasıyla dikkatle dinlenmeye, sormaya ve anlatmaya alıştırılmış bir çocuk çevreye uyum sağlamakta güçlük çekmeyecektir. Unutmamalıdır ki, kitaplara ilgi ancak öykü anlatmakla sağlanabilir.
KAYNAK
http://www.turkforum.gen.tr/vforum/resimli-kitaplarin-yararlari-t50701.html?s=707c900267b96265096b4462d2e754d1&
KAYNAK
http://www.turkforum.gen.tr/vforum/resimli-kitaplarin-yararlari-t50701.html?s=707c900267b96265096b4462d2e754d1&
OKUMA KİTAPLARIM Bu yazıda ünlü ozanlarımızdan Z. Osman Saba kitapları hakkında duygu ve düşüncelerini anlatıyor.
Sevgili okuma kitaplarım. O kitaplar aylara bölünmüştü. Kış aylarına düşen parçalarda kış resimleri vardı. Sonra, o resimler gittikçe değişirdi. Dallar, yavaş yavaş tomurcuklanır, ağaçlar çiçek açardı. Paltolu çocuklar, paltolarını çıkarmaya başlardı. O resimler böylelikle, bizlere de tatilin yaklaşmakta olduğunu hatırlatırdı. Bazen kitapların son sayfasını açardım. Orada bir kelebek veya çiçekli dala konmuş bir kuş resmine dalar giderdim. Bu sayfalara ne zaman geleceğiz? Bu sayfaları okuyacağımız günlere ne zaman kavuşacağız, diye düşünür dururdum. Oysa daha okulda yılın yarısına bile ulaşmamıştık. Sınıfımızın camlarını sert yağmurlu kış rüzgarları sarsıyordu. Böyleyken ben kitaplardaki o resimlere baktıkça yaz tatilinin hayallerine kapılmaktan kendimi alamazdım.Neler düşünürdüm neler.. Sınavların başlayacağı günleri düşlerdim. Okuma dersinden hiç korkulur mu? Güzel bir Mayıs günü, sınav odasına girecektim. Öğretmenim beni güler yüzle karşılayacaktı. Önüme çıkan parçayı okuyacaktım. Ben okurken dışardan kuşlar ötüşecek yeni yapraklanmış ağaçların sallandıkları görünecekti.Bahar yemişlerini satan satıcıların sesleri, çağrışmaları duyulacaktı. Öğretmenlerim okuduğum parça ile ilgili sorular soracaklar, ben hemen cevapları verecektim. Sonra «yeter» diyecekler, sınav odasından uçar gibi çıkacaktım. Okuma kitaplarındaki son parçalara baktıkça bunları düşünürdüm.Dost okuma kitaplarım. Onlarda neler yoktu? Kısa pantolonları diz kapakları örtecek şekilde biraz geçen saçları düzgünce taranmış güler yüzlü çocuk resimleri vardı. O kitaplarda temiz giyimli köylüler, babalar, analar vardı. Bu insanların güzel resimleriyle doluydu, okuma kitaplarım. Bu resimlerdeki insanlar güzel bir dünyanın insanlarıydı. Kötülük bilmezlerdi, iyilikten başka bir şey düşünmezlerdi.«Bizim gibi olun, iyilikten başka bir şey düşünmeyin» derdi.Bu unutamadığım eski okuma kitaplarından bugün bir tanesi bile yok. Onların şimdi hayalimdeki yapraklarım çevirirken yine de onları eskitmemek istiyorum. Onlardan ezberimde kalan parçaları yer yer okuyorum. Bu yüzden yangında yanmış kitaplar gibi sayfaların çoğu eksik.Sevgili dost okuma kitaplarım, sizleri zamanla bu kadar özleyeceğimi hiç bilmezdim. Böyle olacağını bilseydim, birkaçınızı olsun öbür kitaplarımın yanında saklamaz olur muydum?Ziya Osman SABA
KİTAP VE YARALARI
Kitapların her biri ayrı birer dünyadır. Bilgi veren kitaplar sayesinde bilgi ve kültürümüz artar. Her kitap kendi konusuna göre bize ayrı bir yarar sağlar. Hayal gücümüzü geliştirir, bir romanda okuduğumuz roman kahramanları insanları tanımamızı, anlamamızı sağlar, kitaplarda anlatılan yerleri gitmeden de görmüş gibi oluruz.
KİTAPLARIN KORUNMA BAKIMI
19. yüzyıldan itibaren, Sanayi Devrimi'nin doğal sonucu olarak selüloz esaslı endüstriyel kağıt üretimi yaygınlaştı.Bu tür kağıt dokuma-lif esaslı kağıttan çok daha ucuz olduğu için her türden kitabın genel okuyucuya büyük miktarlarda ve ucuz sunulmasını sağlamakla birlikte , asit içerdiği için zamanla bozulur.Dolayısıyla ancak 1950'lerde ortaya çıkan asitsiz(acid-free) ya da alkalin kağıda basılmamış kitaplar yok olma tehlikesi altındadır ve asitten arındırma işlemi gereksinirler.
Kitaplar tercihen fazla ışık,özelliklede doğrudan güneş ışığı almamalıdır.Normalin üstünde ısı ve nemde kitaplara zararlıdır.
Kitaplar tercihen fazla ışık,özelliklede doğrudan güneş ışığı almamalıdır.Normalin üstünde ısı ve nemde kitaplara zararlıdır.
KİTAP NEDİR?
Kitap,bir kenarından birleştirilerek dışına kapak takılmış yani ciltlenmiş,(kağıt,parşömen v.b. malzemeden üretilmiş) üzeri baskılı sayfaların toplamı
Bir ''esere'' yada bir eserin bölümünede kitap dendiği olur.Elektronik formatta yayınlanan kitaplara ise e-kitap denir.Kütüphanecilikte,dergi,bülten ya da gazete gibi süreli yayınlardan ayırt etmek için monograf da dendiği olur.
Bir ''esere'' yada bir eserin bölümünede kitap dendiği olur.Elektronik formatta yayınlanan kitaplara ise e-kitap denir.Kütüphanecilikte,dergi,bülten ya da gazete gibi süreli yayınlardan ayırt etmek için monograf da dendiği olur.
KİTABIN YAPISI VE UNSURLARI
Kitabın türü yada amacına bağlı olarak (örn. ansiklopedi,sözlük, ders kitabı ve benzeri) yapısı değişsede kitabın genel unsurları şunlardır
Kapak(sert yada karton cilt,ülistrasyon,tasarım)
Biyografiler
iç kapak sayfası(kitabın adını ,yazarını,bazen yayıncısını,yayın yerini ve tarihini içerir)
Künye sayfası
(bazen)İthaf sayfası
İçindekiler
Kısaltmalar
Harita resim v.b. listesi
Takdin
Önsöz
Giriş
Ana içerik kısımlar ve bölümler
Sonuç
Ek(ler)
Tablolar
Notlar(dipnotları sayfalı değilse)
Kaynakça
Dizin daima sonda yer alır
Kronoloji
Kapak(sert yada karton cilt,ülistrasyon,tasarım)
Biyografiler
iç kapak sayfası(kitabın adını ,yazarını,bazen yayıncısını,yayın yerini ve tarihini içerir)
Künye sayfası
(bazen)İthaf sayfası
İçindekiler
Kısaltmalar
Harita resim v.b. listesi
Takdin
Önsöz
Giriş
Ana içerik kısımlar ve bölümler
Sonuç
Ek(ler)
Tablolar
Notlar(dipnotları sayfalı değilse)
Kaynakça
Dizin daima sonda yer alır
Kronoloji
Kaydol:
Kayıtlar (Atom)